klik here please :)

Feb 10, 2019

Cerita

Assallamualaikum W.B.T

Hai blogspot.Mimpi apa nak menulis hari ni?
Mungkin mimpi mimpi indah hari hari.eehh.

Cerita.
Aku suka baca cerita orang lain.Yes.to inspired me.Dan macam macam benda aku boleh kutip dari semua cerita.Baik untuk dicontoh (mungkin) Buruk untuk ditinggalkan (iktibar)Ye. aku rasa sesuatu pengajaran dalam satu satu cerita tu bukan kite boleh dapat dari hidup kita je.Dari hidup kawan. cerita orang lain. sesiapa saja.Dan mungkin borak dengan makcik jual nasik lemak pon boleh inspired kita. Oh, bukan dari cerita saja, mungkin dari lagu juga boleh menginspirasi.

Tapi.
Dengar cerita orang, tahu kelebihan orang,
Bukan untuk kita rasa dengki, cemburu, sakit hati dan semua yang negatif.
Sebab? terlalu banyak yang Allah bagi kat kita untuk kita syukurkan.Alhamdulillah.

Ok contoh.
Dulu aku pernah baca statement sorang kakak ni yang jadi viral kat FB. Dia kata disebabkan dia nak mewujudkan rasa lebih hormat kepada suaminya. Oh dia bergaji lebih besar sedikit daripada suami. Jadi setiap bulan dia akan memberi semua gajinya kepada suami. Dan suami akan menguruskan semua hal rumah,barang dapur, anak anak dan lain lain.semua urusan suami. perbelanjaan harian dia juga diberi suami. ada sekali tu, suami dia tunjukkan buku simpanan kepadanya (yes! akak ni terkejut dengan amount yang tersimpan). Dan dia bersyukur dengan apa yang dia lakukan. menerima suami yang bergaji kecil sedikit. mewujudkan rasa hormat yang lebih tinggi. rumahtangga aman damai. bahagia.

Ok.soalan aku perlu ke kita ikut contoh akak tu? beri semua gaji kepada suami untuk diuruskan semuanya? semua adalah terpulang kepada setiap orang itu sendiri.kalau uruskan sama sama pon ok jugak kan? so its really depends ok.

Satu - bukan semua lelaki (perempuan juga) jujur dan amanah dalam urusan duit.
Dua - perasaan hormat itu perlu wujud untuk setiap individu apatah lagi suami.(bukan kerana duit)
Tiga - tanggungjawab setiap orang adalah berbeza.

Jadi?


No comments:

Post a Comment