Sep 8, 2011

Sharing : Haiwan Peliharaan


Kalau salah tolong tunjukkan.Aku bukan ustazah mahupun orang yang ariff hal hal agama.Aku penah buat entry pasal haiwan peliharaan.Bela anjing macam Paris Hilton gila tak cool.

"Mengikut pandangan Mazhab Shafie, anjing adalah termasuk dalam kategori najis berat (mughallazah). Kalau terkena air liurnya, maka perlu disamak dengan 7 kali air mutlak dan sekali dengan air bercampur tanah.Menyentuh dan memegang anjing tidaklah berdosa atau menyalahi hukum islam."

"Diharuskan memelihara anjing untuk tujuan berburu, memelihara keselamatan rumah dari perkara buruk, menjaga tanaman dll"

"Tidak boleh memelihara anjing sebagai haiwan peliharaan atau untuk dijadikan perhiasan di rumah "


Sumber : Sini!

p/s : kalau rasa nak bela haiwan untuk dijadikan bahan seksaan baik tak payah tambah dosa ok!

12 comments:

  1. klu duduk rumah teres susah nk bela apa apa haiwan sekalipun..jiran bising psl najisnya

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum dan salam sejahtera, terima kasih kerana sudi melapangkan masa melayari AZLIYACOLLECTION.BLOGSPOT.COM

    Apa itu SAUNA OZON INFRARED dan kebaikannya kepada anda

    http://azliyacollection.blogspot.com/2011/09/sauna-ozon-infrared.html

    ReplyDelete
  3. baik bela rambut..xyah susah2 bagi makan.haha

    ReplyDelete
  4. yup...hanya najis. bukan haram. tp semuanya bergantung dgn mahzab yg weols pegang kan :)

    ReplyDelete
  5. setuju entry ni..mmg betul pn..tp skrg ramai yg bela anjing untuk tujuan haiwan peliharaan..

    ReplyDelete
  6. abghani : oh ye ke?may be kawasan perumahan elite siket kot.echa pon duduk rumah teres jugak.tak penah la dgr jiran mara mara.hehe

    ReplyDelete
  7. keryohkery : eh kena jugak apa.bela rambut kena shampoo.conditioner lg.treatment lg.heehe

    ReplyDelete
  8. KIC : may b dorang rase cool cam tu kan.ishk ishk ishk.

    ReplyDelete