Sep 16, 2011

Manusia istidraj Dihina Allah

Assalammualaikum w.b.t

Korang tahu tak apa tu manusia istidraj? Masa aku tengah bergosip gosip dengan rakan rakan seopisku.ehemm ehemm.kitorang pon borak borak pasal "Manusia Istidraj". Jadi lepas tu aku pon  tanye la khabar kat en.google apa Manusia Istidraj? Macam aku penah cakap sebelum ni aku bukan ustazah mahupun orang orang yang ariff tentang hal agama ni.Jadi kalau salah tolong tunjukkan. kalau silap tolong betulkan.Thanks guys.
kalau kita punyai harta yang banyak jangan jadi Manusia Istidraj .Insyallah.

Maksud - istidraj merupakan kelebihan atau keistimewaan yang dianugerahkan ALLAH S.W.T kepada umat manusia dalam pelbagai bentuk seperti dikehendaki-NYA. Bagaimanapun anugerah itu bukan disebabkan  ALLAH menyayangi mereka tapi merupakan tanda kebencian ALLAH terhadap golongan berkenaan.

Maksud 2 - Anugerah Allah kepada hamba yang tidak diredhai-Nya dan nikmat tersebut datang dalam pelbagai bentuk antaranya kuasa, kemewahan harta benda, kedudukan di sisi masyarakat, pengaruh serta pangkat.

Soalan - Adakah mereka mereka yang diberikan kemewahan, pangkat, harta benda dll, dianggap manusia istidraj? 

Jawapan - Tidak. kerana Istidraj hanya untuk golongan yang derhaka kepada ALLAH.sekiranya mereka menggunakan apa yang dikurniakan kepada mereka ke Jalan ALLAH. Insyallah pasti mendapat berkat dariNya.

Ok. nak senang cite macam ni, manusia ni selalu bertawakal kepada ALLAH bila diuji dengan kesusahan. Tapi selalu lupa bila ALLAH bagi kita kemewahan, harta, pangkat, kuasa dsb.haaaa...! bila yang lupa diri angkuh takbur riak segala macam bila ada harta dan pangkat itu akan menjerumus diri kita menjadi manusia istidraj.

Sumber : Sini

11 comments:

  1. masih tak payam la maksudnyer..

    p/s : Hye , jemput sertai bloglist wanblur : http://akuwanblur90.blogspot.com/2011/09/jom-sertai-bloglist-wanblur.html hehe tq :P

    ReplyDelete
  2. Nauzubillah..harap ana bkan dari kelompk mrk..hehe kdg2 kmewahan yg dberi membuatkn manusia alpa dgn nikmat kurnianye..

    ReplyDelete
  3. hish, takut kalau tergolong dalam golongan cmtu. mintak2 tak la kan :)

    ReplyDelete
  4. ila baru tahu neh....

    thanks yunk info neh..

    semoga diri ne jugak bukan macam tu...bersyukur dgn apa yang ada...

    ReplyDelete
  5. betul kata ana , harap kita bukan dari kelompak mereka...

    ReplyDelete
  6. shazwanzaizan : hehe.tak paham?ce try bace dari sumber asal.

    ReplyDelete
  7. amirulpus : tingkatkan iman.jauh negatif dekat kan diri dengan positif.Insyallah tak jadi cenggini =)

    ReplyDelete
  8. ILA HoneybuNNy : welc.insyallah dearsemoga kita tak jadi cenggini =)

    ReplyDelete
  9. bgs entry echa ni.so siapa tergolong dgn manusia gnie..berwaspada lah ea :)

    ReplyDelete